· آیا میدانید نرخ مشارکت چگونه محاسبه میشود؟
اگر احساس میکنید که در بین کلمات بیمعنی و اصطلاحات اینستاگرام سردرگم شدهاید، به این مقاله خوشآمدید.
آشنایی کامل با شاخصهای تحلیل اینستاگرام کار سادهای نیست. با این حال، اگر شما میخواهید در دنیای خشن و بیرحمانه برندها و مارکهای تجاری و رقبایی که برای جایگاه خود مبارزه میکنند، دوام بیاورید، آشنایی با این شاخصها اجباری است.
بدون فهم شاخصهای تحلیلی ، نمیتوانید تأثیر تاکتیکهای تجاری خود را ارزیابی کنید؛ و بدون درک تاکتیکهای مؤثرتر، قادر به رسیدن به اهداف خود نیستید.
یک استراتژی بازاریابی مناسب در اینستاگرام، متشکل از یک هدف مشخص،جامعه هدف مشخص، تاکتیکهای عملیاتی و شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد است.اگر قطعهای از یک زنجیرهای از دست برود، تمام زنجیره شکسته خواهد شد.
امروز، همه موارد لازم درباره شاخصهای تحلیلی اینستاگرام شامل، معنی آنها، مکان آنها و مهمتر از همه، آنچه برای افزایش بازاریابی اینستاگرام خود لازم دارید را یاد میگیرید
. آموزشهای ما شاخصهای تحلیلی عمومی، استوریها و آگهیهای تبلیغاتی اینستاگرام را پوشش میدهد.
شاخص های تحلیل اینستاگرام که هر بازاریابی باید بداند
1- Reach (دسترسی به محتوا)
2- IMPRESSIONS (میزان بازدید محتوا)
IMPRESSIONS تعداد دفعات بازدید پست، استوریها یا پروفایل شما در یک دوره زمانی مشخص است. اینستاگرام تعداد دفعاتی که پست شما بازدید شده را حساب میکند، به طوری که یک پست را میتوان چندین بار مشاهده کرد، یک پروفایل میتواند چندین بار بازدید بشود و البته میتوان یک استوری را چند بار تماشا کرد.
به عنوان مثال: اگر یک نفر پست شما را سه بار دیده است، این بهعنوان 1 دسترسی به محتوا (Reach) و 3 بازدید از محتوا (IMPRESSIONS) به حساب میآید.
3- Engagement rate (نرخ مشارکت) و Engagement on reach (نرخ مشارکت در دسترسی)
بهعنوانمثال: شما 100 فالوور دارید، اما 150 نفر درواقع، آخرین پست شما را دیدهاند که 20 لایک گرفته است. نرخ مشارکت برای این پست 20 درصد خواهد بود و درصورتی که خواهان برآورد موفقیت پست خود هستید، نرخ مشارکت در دسترسی دقیقاً 13 درصد است.
میزان مشارکت شما چقدر باید باشد؟
بهطورمعمول، با داشتن فالوورهای بیشتر، نرخ مشارکت شما پایینتر است. این یک قاعده کلی است که برای اکثر شاخصهای تحلیلی اینستاگرام کاربرد دارد: درصورتیکه تعداد دنبال کنندههای شما بالا برود، نرخ شما پایین میآید. برای درک بهتر: من حدود 3.2K دنبال کننده در حساب کاربری اینستاگرام خود دارم و نرخ مشارکت من 8.57٪ برای هر عکس است. با این حال، کیم کارداشیان تقریباً 125M دنبال کننده دارد و نرخ مشارکت او 1.97 درصد است.
البته روشهای زیادی مثل شناخت مخاطبین هدف، نوشتن کپشن خوب، هشتگ گذاری و … وجود دارد که باعث افزایش نرخ مشارکت کاربران خواهد شد.
کجا میتوان Reach ،IMPRESSIONS و engagement را جستجو کرد؟
درصورتی که اینستاگرامتون را برای کسبوکار فعال کرده باشید، میتوانید این دو شاخص تحلیلی را در زیر یک پست خاص با استفاده از insights (دادههای آماری کامل) اینستاگرام، تجزیه و تحلیل کنید. insights اینستاگرام تنها آمار را بهصورت عددی ارائه میدهد، نه بهصورت درصد؛ که برای بررسی سادهتر هستند. همینطور برای محاسبه بعضی از این اعداد میتونید از داشبورد نئولایز استفاده کنید.
4- Followers growth (افزایش فالوور)
افزایش فالوور شاید یکی از مؤثرترین شاخصهای تحلیلی اینستاگرام باشد و به معنی افزایش فالوورها در یک دوره زمانی مشخص است.
اگر تعدادی از فالوور های خود را ازدست دادهاید و یا با استفاده از ربات های اینستاگرامی مشارکت بالایی را به دست نیاورده اید، شاید مایل باشید تاکتیکهای رشد و مشارکت دیگری را امتحان کنید.
نمودار رشد فالوور سایت تحلیلی نئولایز
5- MENTIONS (دعوت یا اشاره برای مشاهده پست خاص)
Mentionیا اشاره کردن: اشاره به فرد خاصی در کامنتها یا پستهای اینستاگرام بهصورت تگ در یک پست و یا اشاره در متن با استفاده از نماد @ در ابتدای نام کاربر موردنظر است.
معمولاً نمیتوانید آن را در داده های آماری insights مشاهده نمایید. با این حال. اگر شما یک کاربر سرویس تحلیلی نئولایز هستید، میتوانید اشارههای خود را در صفحه ی تحلیل پست در قسمت tags مشاهده نمایید، در آنجا شما قادرید آنها را بسته به نوع تگ، مثلاً تگ عکس و یا تگ متن، فیلتر کنید.
6- Profile visits (بازدیدهای پروفایل)
تعداد بازدیدها از صفحه پروفایل اینستاگرام شما است.
7-Email click (کلیکهای ایمیل)
بهعنوانمثال:ایمیل شما 23 بار کلیک شد، درحالیکه در 30 روز گذشته 35945 بار از پروفایل شما بازدید شده است، بنابراین سرعت کلیک ایمیل شما 0.06٪ است.
8- CLICKs GET DIRECTION (کلیکهای دایرکشن)
دقیقاً مانند دو نمونه قبلی:
بهعنوانمثال:در 30 روز گذشته دکمه Get directions شما 147 بار انتخاب شده است. پروفایل شما 35945 بار در مدتزمان مشابه بازدید داشته است، درنتیجه سرعت کلیک مسیریابی شما 0.41٪ است.
9- website clicks (کلیکهای وبسایت)
کلیکهای وبسایت تعداد ضربهها در وبسایت پروفایل اینستاگرام شما است
بهعنوانمثال: اگر در 30 روز گذشته شما 833 کلیک وبسایت دریافت کردهاید و پروفایل شما 35945 بار بازدید شده است، نرخ کلیک روی وبسایت شما 2.32٪ است.
تنها یک امکان (تاکنون) برای دنبال کردن کلیکهای URL در اینستاگرام وجود دارد که آن short bio شما است. اگر میخواهید برای افزایش اطلاع از نام تجاری خود یک URL را در bio خود قرار دهید.
اینسایت اینستاگرام، در مورد بخش اکشن های پست
10- saves (ذخیرهها)
بهعنوانمثال: اگر در 30 روز گذشته شما 5 پست منتشر کردهاید و 30 کاربر آنها را ذخیره کردهاند، میانگین ذخیره شما 6 است.
11- views
توجه: کسی ممکن است پست شما را دیده باشد، اما لزوماً ویدیو را تماشا نکرده است. در این صورت، آن بهعنوان 1 بازدید پست، اما نه 1 مشاهده ویدئو بهحساب میآید.
12- Tags on branded hashtag (تگها در هشتگ نام تجاری)
یک هشتگ نام تجاری، هشتگ شخصی شما است که شما برای ساختن یک اجتماع پیرامون نام تجاری خود و گسترش یکروند در اینستاگرام، ایجاد کردهاید. تگها در یک هشتگ، تعداد رسانههای پست شده با استفاده از هشتگ شما است.
شاخصهای اینستاگرام برای استوریها
13- Exits (خروجیها)
اساساً، خروجیها تعداد افراد که استوری شمارا بدون اینکه تا پایان تماشا کنند، رها کردهاند. خروجیها زمانی اتفاق میافتد که:
در ضمن، نرخ خروجی در استوری ها، تعداد خروجیها تقسیمبر تعداد بازدید پست (impressions) است.
به عنوان مثال: 234 impressions و 21 خروجی داشتهاید. بنابراین نرخ خروج 8.9٪ خواهد بود.
14- Swipes away
دادههای آماری (insights) اینستاگرام همچنین یک شاخص swipe away ارائه میدهد که نشاندهنده تعداد دفعاتی است که کاربران برای مشاهده استوری کاربر بعدی به صفحه ضربه میزنند.
15- Taps forward (ضربه روبهجلو)
تعداد ضربههایی است که یک کاربر برای دیدن تصویر یا ویدیوی بعدی وارد میکند.
اگر تعداد زیادی ضربههای روبهجلو دارید، این ممکن است یک هشدار باشد که استوری شما جالب توجه نبوده یا خیلی طولانی بوده است.
16- Tabs back (ضربه رو به عقب)
تعداد ضربههای که یک کاربر برای مشاهده عکس یا ویدیوی قبلی شما وارد میکند.
درحالیکه ضربه رو به عقب میتواند تصادفی اتفاق بیفتد، تعداد زیاد آنها میتواند یک علامت باشد که افراد استوری قبلی شمارا لایک کردند تا مجدداً آن را تماشا کنند، یا استوری فعلی شمارا آنقدر پسندیدهاند که برای تماشای مجدد آن سریعاً به عقب و سپس به جلو برگشتهاند.
17- Replies (پاسخها)
تعداد پیامهایی که کاربران برای استوری شما فرستادهاند.
18- shortcuts (میانبرها)
میانبرها تمام tap backs، tap forward، swipe away و exits است. اساساً، تعداد همه میانبرها است که افراد برای پایان دادن به استوری قبل از اینکه واقعاً به پایان برسد، به کار میبرند.
19- completion rate (نرخ تکمیل)
نرخ تکمیل به شما امکان میدهد تا بفهمید که چه درصد از کاربران استوری شما را تا آخر تماشا کردهاند. فرمول آن ساده است: 100٪ منهای نرخ خروج.
شاخصهای پخش زنده اینستاگرام
20- live viewer (بینندگان زنده)
پخش زنده یکی از بزرگترین ترفندهای اینستاگرام است، پس لازم است آن را امتحان کنید و میزان موفقیت تلاشهای خود را مورد ارزیابی قرار دهید. تنها شاخص برای ارزیابی، تعداد بینندگان زنده است.
شما میتوانید تعداد بینندگان زنده خود را بلافاصله پس از شروع پخش زنده در هر زمان مشخصی در گوشه سمت چپ بالای صفحه پیدا کنید.
هنگامی پخش را پایان میدهید، اینستاگرام تعداد نهایی بینندگان زنده را که هر قسمت از ویدیو شمارا تماشا کردهاند، به شما اعلام میکند.
ازآنجاییکه در حال حاضر هیچ تجزیهوتحلیلی در پخش زنده اینستاگرام وجود ندارد، پیشنهاد میکنم که بعد از پخش، تعداد را ثبت کنید یا از آن اسکرین شات بگیرید تا علاقه فالوورهای خود را در طول زمان پخش زنده پیگیری کنید.
شاخصهای اینستاگرام برای تبلیغات
21- نرخ کلیک2 (CTR)
تعداد کلیکها بر روی تبلیغ شما، تقسیمبر تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نمایش دادهشده است (impression). همیشه بهصورت درصد نشان داده میشود.
22- هزینه هر کلیک (CPC)3
مقدار مبلغی که برای یک کلیک روی تبلیغ خود هزینه میکنید.
23- Average cost per click (متوسط هزینه هر کلیک)
تقسیم کل هزینه کلیکهای شما بر تعداد کل کلیکها است. برای مثال، تبلیغ شما دو کلیک گرفته است – یکی از هزینههای 0.20 دلار، یکی دیگر 0.40 دلار، به این معنی که شما درمجموع 0.60 دلار خرج کردهاید. اگر شما 0.60 دلار را به 2 (تعداد کلیکها)، تقسیم نمایید، متوسط CPC شما 0.30 دلار است.
24- Click (کلیکها)
تعداد کلیکهای واقعی بر روی تبلیغ شما است.
· 1 Average reach rate per post
· 2 Click through rate
· 3 Cost per click