دیجیتال مارکتینگ مناسب چه کسب و کارهایی هست ؟
تقریبا هر کسب و کاری که بتواند خدمات خود را از طریق اینترنت عرضه و یا حتی معرفی کند، برای حفظ و افزایش سهم بازار خود دیر یا زود باید فعالیت خود را در عرصه دیجیتال آغاز یا گسترش دهد. دانش دیجیتال مارکتینگ به مدیران کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را در تبلیغات و جذب مشتری تجربه کنند.
دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورداستفاده قرار میگیرند. موضوع مهم در بازاریابی دیجیتال موثر، استفاده از یک استراتژی مناسب برای رسیدن به مخاطبی است که محصول یا خدمت شما را خریداری میکند یا در تعامل با محتوای شما قرار میگیرد.
هفت دسته بزرگ دیجیتال مارکتینگ عبارتاند از:
- بهینهسازی موتور جستجو
- بازاریابی موتور جستجو (SEM)
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM)
- تبلیغات پرداختی (به ازای هر کلیک (PPC
- بازاریابی از طریق همکاری
- بازاریابی ایمیلی
از بازاریابی دیجیتال بهصورت آفلاین هم میتوان بیلبوردهای الکترونیکی، دموی محصول دیجیتال، بازاریابی از طریق رادیو و تلویزیون، بازاریابی تلفنی، بازاریابی با پیام متنی (هدایا، کوپنها، برنامههای وفاداری) را مثال زد.
۱ – شناخت کسب و کار خود
- ایده اصلی خود را مشخص و بررسی کنید.
- گشتاور فروش منحصربفرد را بررسی کنید.
- بررسی کنید که چرا باید مشتریان شما از شما خرید کنند نه رقبا.
- بررسی کنید که چگونه ارزش خود را برای مشتریانتان فراهم میکنید.
- یک قیف بازاریابی عالی را تعریف و بررسی کنید.
۲ – تمرکز بر بازار هدف
پس از شناخت عمیق و منطقی بازارتان، میبایست روی آن تمرکز کنید. تجزیه و تحلیل بازار، بخش مهمی از موفقیت تجاری است؛ چرا؟ چون که شما نمیدانید چگونه به مشتری دسترسی داشته باشید مگر اینکه چیزی در خصوص مشتریتان بدانید. بنابراین بازاریابی در بازار هدف ، بخش مهمی از موفقیت تجاری محسوب میشود.
- مشتریان ایدهآل و ویژه خود را بررسی کنید.
- مشتریان خود را برای خرید از خودتان و شرایط حول آن بررسی کنید.
- بررسی کنید که چرا مشتریان شما از شما خرید میکنند.
- اندازه و وسعت بازار خود را بررسی کنید.
- کلمات کلیدی اصلیتان را مورد بررسی قرار دهید.
- رقبای آنلاین خود را آنالیز کنید.
۳ – یک وب سایت خوب دستوپا کنید
وبسایتها تنها نماینده تمام وقت کسبوکار شما هستند. اگر یک مشتری در حین ملاحضه سایت شما پشیمان شود و خرید نکند، شما صرفا یک نفر را از دست دادهاید اما فرصت هزاران نفر همچنان دردستانتان است! توصیه میکنم تمام نقاط تاریک کسبوکارتان را در سایتتان مشخص کنید و به تمام سوالات احتمالی خریداران پاسخ دهید! این کار در جذب مشتری عملکردی بینظیر دارد.
- طراحی سایتتان را با توجه به نیازهای مشتری، بررسی کنید.
- یک سایت طراحی کنید که دقیقا کسب و کار شما را نشان دهد.
- یک سیستم مدیریت محتوا مناسب را بررسی کنید و از آن استفاده درست کنید (وردپرس همیشه گزینه مناسبی بوده است).
- سایت خود و توانایی تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران آن را بررسی کنید (مبحث CRO).
- اطلاعات تماس اعم از شماره تماس و لوکیشن را در آن قرار دهید (بسیار مفید برای لوکال سئو).
- درون سایتتان از طریق به نمایش درآوردن گواهینامهها، جوازها و… اعتماد سازی کنید .
- در طی بازه زمانی های مختلف سایت خود را با استانداردهای روز بررسی کنید .
۴ – بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (سئو)
ساختار سایت خوب و سلامتی آن برای بازاریابی آنلاین و موثر ضروری است. اگر اجزای سایت و ساختمان آن به درستی شکل نگرفته باشد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو سایت شما را نادیده میگیرند و یا حتی گاهی آن را مجازات میکنند. به هر حال بهینه سازی سایت یکی از ضروریترین بخش های بازاریابی دیجیتالی است.
- بررسی اصول اولیه بهینه سازی موتورجستجو و ساختار سایت.
- سایت خود را با Google Webmaster Guidelines بررسی کنید.
- بررسی ساختار و شیوه بهینه سازی کلاه خاکستری مانند بک لینک های حرفه ای.
- چک کردن کلمات کلیدی و بهره گرفتن از آنها در ساختار سایت.
- بررسی کردن زمان بارگذاری سایت و رساندن آن به زیر ۳ ثانیه.
- به صورت روزانه سایت را برای جلوگیری از نفوذ و هک شدن، بررسی کنید.
۵ – انتشار محتوای عالی
محتوا دلیل جستجو در مرحله اول است. پس از ساخت اسکلت و نمای ساختمان، میبایست درون آن را پر کنید. پستهای بلند و مفید، ویدیوها و… از جمله مواردی هستند که برای محتوا میتوانید استفاده کنید تا از طریق آن افراد را به سمت سایت خود بکشانید. به شدت توصیه میکنم که در تولید محتوا اصول سئو را فراموش نکنید.
- تولید محتوا برای کلمات کلیدی اصلی کسبوکارتان.
- استفاده از عناوینی که با کلمات کلیدی و مرتبط با کسب و کارتان پر میشوند.
- افزودن یک تگ توضیحی که چشم انداز شما را معرفی کند تا افراد بر روی لینک شما کلیک کنند.
- محتوای خود را برای کاربران تدوین و بهینه کنید نه برای موتورهای جستجو .
- ساخت یک صفحه درباره ما با توضیحات مبسوط.
- افزودن بخش تماس با ما و بررسی کامل اطلاعات ارتباطی.
- پیشنهاد میکنم شماره تلفنتان را در هدر سایت قرار دهید، مگر اینکه دلیل خوبی برای انجام ندادن این کار داشته باشید.
- از عکسهای حرفهای برای محتوایتان استفاده کنید.
- از فونتهای عمومی و دردسترس همه کاربران استفاده کنید.
- حذف محتوای نامرتبط
- استفاده از حداکثر ۳ فونت در سایت.
- منتشر کردن محتوای با کیفیت و منحصر به فرد به صورت منظم.
۶ – توزیع محتوا
فرض کنید یک اتفاق خالقالعاده در آفریقا بیفتد و خبر آن در شبکههای اجتماعی پخش نشود! کسی بو میبرد؟ خیر این مسئله کاملا ناشناخته در بین عموم باقی میماند. زمانی که محتوای عالی تولید میکنید، مطمعن شوید که مردم آن را میبینند. واقعا حتی اگر بهترین محتوای دنیا را تولید کرده باشید، اما کسی آن را نبیند، هیچ ارزشی ندارد. پس فراموش نکنید که پس از تدوین محتوای عالی، توزیع آن، دومین مرحله بازاریابی است.
- محتوای خود را در RSS منتشر کنید.
- محتوای خود را در تمام شبکههای اجتماعی که ممکن است و فعالیت میکنید، منتشر کنید (در ساعتهای مختلفی از شبانه روز).
- فراموش نکنید که از نام تجاری (برند) خود در تمام صفحات مجازی که ایجاد کردهاید استفاده کنید.
- براساس پلتفرم هر شبکهاجتماعی محتوای مناسب و منحصربفرد برای آن تولید کنید. (برای مثال اینستاگرامی ها عاشق فیلم هستند).
- بررسی کنید که چگونه میتوانید در هر شبکهاجتماعی مطابق با فعالیت آن، شناخته شوید.
- بازاریابی محتوا را در هر پلتفرم و شبکه اجتماعی انجام دهید.
- یک مجموعه قدرتمند از بک لینک ها بسازید. (ما برای شما این کار را انجام می دهیم : برای خرید بک لینک های دائمی و کلاه سفید کلیک کنید)
- یک بازاریابی توسعه یافته و بزرگ ایمیلی را ایجاد کنید و بیشتر و بیشتر توسعه دهید (توصیه ما استفاده از پلتفرم میلرلایت یا میل چیمپ می باشد ).
- بررسی کنید که محتوای شما برای موتورهای جستجویی که افراد منطقه و کشورتان از آن استفاده میکنند، بهینه شده باشد.
۷ – از تجزیه و تحلیل خوب استفاده کنید
شما نمیتوانید، آنچه را نمیتوانید بررسی کنید، مدیریت کنید. شما باید بخوبی بدانید که چه مقدار ترافیک از چه طرقی به سمت سایت شما آمده است! این ترافیک از طریق موبایل بوده یا PC؟ این ترافیک از سمت شبکه های اجتماعی بوده یا موتورهای جستجو! باید این را به خوبی بدانید که تجزیه و تحلیل ماهیت بسیار پیچیدهای دارد اما شما میبایست برخی از عناصر حیاتی این کار را درک کنید.
- از گوگل آنالیتیکس برای این کار استفاده کنید.
- هر گونه مسئلهای مرتبط با بازاریابی، جذب ترافیک و… را مورد بررسی قرار دهید.
- فرایند تماس و تماس های ورودی را کاملا بررسی کنید.
- حتما منابع اصلی ترافیکتان را پیدا کنید.
- بهینه ترین صفحات بازدید شده سایتتان را بررسی کنید.
- همیشه اهداف خود را با آماری و ارقامی که از بررسی هایتان بدست میآورید، گره بزنید.
۸ – تبلیغ
تبلیغات هنر متقاعد کردن مردم برای صرف پول به چیزهایی که لازم ندارند، است. باید بدانید که تبلیغات دیجیتالی معجزه مدرن هستند. برخلاف گذشته و تبلیغات های سنتی، تبلیغات دیجیتال، یک بازاریابی سودده خاص و بینظیر است. در این نوع بازاریابی حتی میکروهزینهها قابل اندازه گیری هستند.
- چک کردن تبلیغات در موتورهای جستجو.
- از هدف های جغرافیایی در تبلیغات خود به شدت بهره بگیرید.
- بازاریابی تان را روی بازدیدکنندگانی که قبلا سایتتان را چک کردند، فراموش نکنید.
- در هر فروش و هر نوع هزینه دیگر، هدف گذاری کنید.
- کانالهای جدید را در سایت های مرتبط بررسی کنید.
- سازمان دهی تبلیغات در شبکه های اجتماعی.
۹ – وب سایت قابل استفاده باشد
من را مجبور به فکر کردن نکن! همچنان که وب ها به تکامل میرسند، کاربران پیچیدهتر میشوند، آنها نمیخواهند زمانی که با یک وب سایت مواجه هستند برای استفاده از خدمات و یا خرید محصولات آن، معماهای سخت ریاضی را حل کنند! آنها توقع دارند که بلافاصله پس از انتخاب چیزی با چند کلیک آن را بخرند و در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنند.
- ناوبری بصری دقیق و کارآمد ایجاد کنید.
- فضای سفید مناسب برای کنترل کاربران مهیا کنید.
- از رنگهای سازگار استفاده کنید.
- همیشه از انتقادات و پیشنهادات کاربران و همینطور از تجزیه و تحلیل سایت برای بهبود و ایجاد تغییرات در سایت استفاده کنید.
- عناصر غیر ضروری را در سایتتان حذف کنید (ذهن های کنونی از دیدن چیزهای اضافی به شدت بیزار هستند).
- وب سایتتان را برای استفاده در گوشی هوشمند بهینه نمایید.
- سایت شما در همه دستگاهها میبایست قابل اجرا باشد .
۱۰ – بهینه سازی نرخ تبدیل
جایی که اصطکاک وجود دارد، فرصت وجود دارد. یا شما باید این اصطکاک را برای مشتریانتان حل کنید یا رقیبانتان این کار را خواهند کرد. باید فرصت های موجود در سایتتان را بشناسید و از آنها برای تبدیل شدن بازدیدکنندگان به خریداران تبدیل کنید. پس از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و همینطور بهینه سازی عملکرد برای کاربران، نرخ تبدیل شما به طرز شگفت انگیزی افزایش خواهد یافت. با این عملکرد میتوانید نتایج بازاریابی دیجیتالی خود را دو تا چهار برابر افزایش دهید.
- اهداف تبدیل خود را به قیف بازاریابی خود وارد کنید.
- طراحی سایتتان را مطابق با اهدافتان پیش ببرید.
- بررسی مشکلات فرایند فروش و رفع تمام آنها.
- انتخاب سادهترین شیوه پرداخت.
- ارائه سریع راه تماس و پاسخگویی سریع به کاربران و رفع ابهامات آنه